Bikázás

Nem indul az autója, lemerült vagy meghibásodott az akkumulátor? Hívjon bennünket a fenti telefonszámon, azonnal indulunk és segítünk Önnek! Ha akkumulátor indítózásra, másnéven bikázásra van szüksége jó helyen jár, tudunk segíteni. Az akkumulátorban kémai reakciók zajlanak le amikor feltöltik őket, és akkor is amikor kivesszük ezt a töltést belőlük. A modern fejlesztésű erős és tartós akkumulátor biztonságos üzemeltetésének a feltétele, hogy időnként működtessük az akkumulátort, azaz a generátor feltöltse őket, és merítsük is az áramot igénylő fogyasztók bekapcsolásával.

Az akkumulátorokon általában feltüntetik, hogy a garacia lejárta után hány évig maradnak üzemképesek normál körülmények között.

Ha ez az idő lejár, célszerű az akkumulátort mint veszélyes hulladékot leadni, és újat vásárolni. Azonban normál használat mellett is előfordulhatnak problémák. Az akkumulátorral összefüggő problémák sokfélék lehetnek, amelyekre az ember nem is gondolna elsőre. Például ha valamely fogyasztó bekapcsolva marad az utastérben, akár egy kis lámpa is képes leszívni az akkumulátor töltöttségét, amely ezutám már nem tudja az indító motort megforgatni, megfelelő erejű töltés hiányában. Például az este bekapcsolva felejtett kis lámpa reggelre leszívja az akku töltését. Ilyenkor a lámpa tesztelő sem biztos, hogy megmutatja a probléma okát, mert a tesztlámpa ugyan felvillan, de az akkumulátorban lévő erő a motor megforgatásához már kevés. Ilyen probléma előfordulhat a modern start-stop rendszereknél is, ahol különösen fontos a speciális akkumulátor, hiszen a kezdeti indítófeszültségnek magasnak kell lennie, hogy a kezdeti forgási erőt megadja a motornak. Sokszor a nem megfelelő akkumulátor okozza a bajt, amely már hiába kap töltést a töltést nem tartja meg, vagy már nem mennek végbe azok a kémiai reakciók az akkumulátoron belül amelyek az áram előállításához illetve megtartásához szükségesek.

Mit tehetünk ha nem indul a jármű?

 Ha az akkumulátorral nem sikerül beindítani a járművet, meg lehet próbálni berántani vontatókötéllel, vagy betolni, egyik sem garantálja azonban a sikert. Ugyanis nagyon sok esetben a generátor hibája is közrejátszik az akkumulátor erőtlenségében. Nézzük meg közelebbről ezt a problémát. Mikor a motor áll, akkor indításnál a fogyasztókat akkumulátorról tápláljuk, azaz az akkumulátor erejét fogyasztják az elektormos eszközök, így a világítás, a beépített hifi, a ventilátor, stb. Amikor megpörgetjük a motort, azaz indítózunk, akkor elektromos áram segítségével elektromos motorral forgatjuk meg az autó motorját és ez az akkumulátor összes enegiáját lefoglalja rövid időre. Tehát célszerű indítózáskor minden fogyasztót kikapcsolni, lámpákat, ventillátort lekapcsolni. Amikor sikerült elindítani a motort és az már egyenletesen jár, akkor a gépjármű generátora átveszi az elektromos fogyasztók táplálását, és elkezdődik az akkumulátor töltése is.

 Jelek ha a generátor meghibásodik.

 Ha a generátor meghibásodik, akkor az akkumulátort sem tudja megfelelően feltölteni, és ilyenkor a betolással beindított motor újra leáll, mivel a generátor nem fogja tudni feltöltenik az akkumulátort. Ilyenkor csak betolással, vagy bikázással tudjuk elindítani a járművet, de az rövid idő múlva ismét leáll. Ezt úgy tesztelhetjük, ha töltőre tesszük az akksit, majd az autóba helyezve be tudjuk azt indítani. A beindítást követően tudunk közlekedni a járművel ameddig a töltés tart, de ha elfogy a töltés, már ismét jelentkezik a probléma, nem tudjuk beindítani a járművet. Ilyenkor a genrátor csere, vagy generátor felújítás megoldhatja a problémát.

 Jelek ha az akkumulátor meghibásodik.

 Ha jó a generátor, viszont az akkumulátor meghibásodik, akkor betoláskor el tudjuk indítani az autót, hiszen a betolással elindul a generátor is, amelyik termeli az áramot az elektromos eszközök számára. Azonban csak addig fog működni minden ameddig jár a motor és le nem fullad. Ennek egyik jele lehet, ha az autó beindítása után nem egyenletes fénnyel világítanak a lámpák, hanem vibrálnak. Ilyenkor ha nagyobb fordulatra kapcsol a motor, akkor erősebb fénnyel világítanak a lámpák, mivel a generátor is nagyobb teljesítményt ad le. Ha viszont csökken a fordulatszám, gyengébb lesz a világítás, és remegősebbé válik a fényszórók által vetített fénysugár is. Ez a módszer a nagyon új autókon azért nem működik, mert azokban már korszerű áramkiegyenlítő rendszerek vannak beépítve, amelyek kiegyenlítik a generátor által atadott feszültség ingadozást. Régebbi járműveknél azonban ezek a jelek jól láthatók, főleg este. Ilyenkor új akkumulátor vásárlása válik szükségessé. Fontos, hogy a gyártó által előírt akkumulátort tegyük az autóba, ugyanis az akkumulátor által kifejtett erő nagysága lényeges az élettartam szemponjából is (Ah). A minimálisan előírt értéket általában amperórában szokták megadni, ennek a jelentése nagyjából, hogy hány ampert képes az akkumulátor leadni óránként. Az alulméretezett akkumulátor melegedni fog, vagy egyáltalán le sem tudja indítani a járművet. Ezért célszerű akku beszerzésnél a jobb minőségű kezelést nem igénylő típusokból választani, hiszen a sikeres indításhoz nagy szükség van a jó akkumulátorra is.

 Mindenképpen vizsgáljuk meg akkumulátor vásárlás előtt, hogy:

  • Hány voltos akkumulátorra van szükség? (V)
  • Hány ampert képes leadni az akkumulátor? (A)
  • Hány amperórás akkumulátorra van szükség? Ez a kapacitást jelöli: (Ah)
  • Jobbos vagy balos legyen az akkumulátor? (melyik oldalán van a pozitív (piros) saru. Nem mindegy!
  • Méretek. Az akkumulátornak van szélessége, hosszúsága és magasága. Mindegyik fontos, hiszen be kell hogy férjen az autóban kialakított helyére, és utána le kell, hogy tudjuk csukni a motorháztetőt.

 Normális ha lemerül az akkumulátorom?

 Nagy hidegben, szélsőséges extrém időjárási körülmények esetén, vagy nagy igénybevételnek kitett üzemeltetés esetén előfordulhat, hogy az akkumulátor teljesen lemerül. Ilyen például ha nagy hidegben áll az autó huzamosabb ideig, vagy tárolás miatt áll hosszú ideig vagy töltés nélkül üzemeltetjük a járművet. Ilyen helyzet lehet, hogy miközben áll a motor és a generátor, a fogyasztók be vannak kapcsolva (például lekapcsolt motorral, de felkapcsolt fényszórókkal, bekapcsolt hifivel állunk egy vasúti átjáróban, és várjuk, hogy elmenjen a vonat.)  Azonban megfelelő akkumulátorral és jó generátorral be kell, hogy tudjuk indítani a járművet, és beindítás után a generátor az elhasznált energiát visszatölti az akkumulátorba. Nyáron ugyanilyen kihívás lehet, amikor araszolunk a csúcsforgalomban, a vízhűtő ventillátora folyamatosan üzemel, akár leállított motor mellett is. Ha nagyon magas a motor illetve a víz hőfoka akkor a mtoro leállás aután is üzemel a ventillátoros vízhűtés egészen addig ameddig a hízhűtő hőmérséklete a normális tartományba nem kerül.

Sokszor észre sem vesszük az akkumulátor fontosságát az autóban, csak amikor egy kietlen és sötét helyen néhány sikertelen indítózás után rájövünk, hogy nagy a baj. Éppen ezért mentse el fent látható telefonszámunkat, és hívjon ha nagy a baj, hogy segíthessünk. Hívása után azonnal segítségére sietünk.